25 Mart 2016 Cuma

Bayat Ekmeklerle Neler Yapılır Neler, Ama Çöpe Atılmaz...


Ekmek...

Ekmek çeşitleri

Ekmek zengin olsun fakir olsun, rejim olsun veya olmasın tüm sofraların olmazsa olmazıdır. 'Bir kuru ekmek', 'Ekmek parası'... gibi tabirlerde de kullanılan ekmeğin değeri büyüktür. Biz küçükken annemiz bize ekmek kırıntısını yere düşürtmez, sofrada bölünen ekmeğin kırıntılarını da parmaklarıyla alırdı. 'Bunu bulamayanlar da var' hep de bunu söylerdi. Öyle bir alışmışız ki şimdi ben de ekmek için aynı özeni gösteriyorum. Evde ekmek varsa fazladan almıyorum, bayat ekmekleri mutlaka bir şekilde değerlendiriyorum. Annemin sözleri kulaklarımda hep ' Ekmeğe dikkat etmezsen bereket kaçar':)
İşte bu yüzden ben de bu yazımda ekmekleri nasıl değerlendiryorum onlardan bahsetmek istedim. Herkesin evinde bayat ekmek kalıyordur. Misafr geldiğinde fazlaca alınan ekmekler, haftasonu taze ekmekle kahvaltı yapmak için bolca alınan ekmek ve bu gibi sebeplerle kenarda biraz kalıyor işte. Önemli olan onları da değerlendirebilmek. Ben neler yapıyorum bakalım:)

  • Birçoğumuzun da yaptığı gibi bayat ekmeklerle köfte yapıyorum. Bayatlayan ekmeklerimi robottan geçiriyorum. Sonra buzdolabı poşetlerine koyup buzluğa atıyorum. İhtiyacım oldukça çıkartıp köfte için kullanıyorum. 
Köfte için kuru ekmek
  • Genellikle bayat ekmeklerimi dilimleyip buzdolabı poşetlerine koyuyorum. Buzlukta uzun süre bekleyebiliyor. Hafta sonu kızarmış ekmek yapmak için çıkarıyorum. Teflon tavada kısık ateşte arkalı önlü kızaryıyorum ve tereyağı ile muhteşem oluyor.
  • Yine buzluğa attığım dilim ekmeklerimle pratik pizza yapıyorum. Bunun ilgili Pratik Pizza Tarifi adlı bir yazı yayınlamıştım. Çok pratik ve lezzetli bir yöntem. Kesinlikle tavsiye ederim.

  • Buzluktaki ekmekleri veya bir kaç gün beklemiş bayat ekmekleri küp küp doğrayıp fırında kızartıyorum ama çok fazla değil. Kıtır kıtır olacak kadar kızartıp et suyu ile ıslatıyorum. Üzerine köfte kızartıp dilimliyorum. En üstüne de yoğurt döküp servis yapıyorum. Bu da benim çok sevdiğim tariflerimden biri kesinlikle tavsiye ediyorum.


  • Bayat ekmekleri taze ekmek yumuşaklığına ulaştırmak da mümkün. İlk olarak şunu söylemek gerek: Ekmeğin bayatlayarak sertleşmesinin temel nedeni içerdiği su miktarında meydana gelen azalma. Yani ekmeğin kaybettiği suyu ona verirsek yeniden yumuşatabiliriz. Bunun için kapaklk bir teflon tencere kullanıyorum. Ekmekleri dilimli veya parçalı olarak yerleştiriyorum. Elimle biraz su çiseliyorum. Toplamda 2 yemek kaşığı kadar. Ekmeklerin üstüne ve tencerenin dibine gelen bu su kısıt ateşte buharlaşarak ekmeğin içersine geçiyor ve ekmekler tazeliğini geri kazanıyor. Eğer hiç denemediyseniz mutlaka deneyin. Sonuç çok başarılı oluyor:))
  • Bunların hiç birini yapamadım ve bayat ekmekleri kullanacak bir amacım yoksa mahalle sütçüsüne veriyorum, kuşlara veriyorum. Asla çöpe atmıyorum. Siz de çöpe atmayın. Ne şekilde olursa olsun değerlendirmeye çalışın ama atmayın. Bu benim sadece duyarlılık adına bir tavsiyem. Aslında sadece ekmek için değil her türlü atığımızı değerlendirmeye çalışmalıyız. Hayvan barınakları, sokaktaki hayvanlar yemek artıklarına muhtaçlar. Belediyelerin bu amaçla toplama kutuları mevcut. Etrafımızda bu kadar çok ihtiyaç sahibi CANLI varken bizim ÇÖP deme lüksümüz yok! 
Sevgiler...



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder