6 Kasım 2015 Cuma

Buzdolabında gıdalar nasıl saklanır?

Lezzetli yemeklerin sırrı kullandığımız malzemelerin kalitesidir. Ancak pazara veya markete gidip en güzel ürünleri seçmek yeterli olmuyor. çünkü aldığımız ürünleri o gün tüketmiyoruz. Bazılarını buzdolabında, oda koşullarında uygun bir şekilde muhafaza ediyoruz. İşte bu muhafaza yöntemleri hem gıdaların besin değerlerini koruması için hem de lezzetli yemekler yapabilmek için ilk aşamadır. Bu yazımda sizlerle kendi buzdolabımda gıdaları nasıl muhafaza ettiğimden bahsedeceğim.
Bir çoğumuz çöpe buzdolabında bozulmuş, kullanılmaz hale gelmiş gıdalar atmışızdır. Bu nedenle aslında alışverişlerimizde aşırıya kaçmamalıyız. Yeteri kadar miktarlarda almalıyız. Örneğin süt ve süt ürünlerini ihtiyacımız olduğu miktara göre almalıyız. Böylece taze gıdalar tüketmiş oluruz. Şimdi gıdalara göre nasıl saklarsak uzun ömürlü olur onlara bakalım.
  • Süt ve süt ürünleri
Süt ve yoğurt bozulma süresi kısa olan gıdalardır. Aldığımız uzun ömürlü sütleri açmadığımız sürece oda koşullarında saklayabiliriz. Ancak paket acıldıktan sonra buzdolabına koymalıyız. 4 gün kadar dolapta kullanılır bir şekilde saklayaboliriz. Genelde buzdolabının kapak kısmında bekletiyoruz. Ama kapakta fazla ağırlık varsa yani başka gıdalarda varsa bir kısmını raflara almamız daha dogru olur. Böylece kapak zorlanmamış olur. Yoğurt alındıği kapta saklanır. Son kullanma tarihine kadar dolapta bekletip kullanabiliriz. Tabi dolaba koymadan önce kutunun etrafı temizlenmelidir. Market raflarında kirlenen kutu dolabımızdaki diger gıdaları olumsuz etkiler.
Beyaz peyniri ya ambalajlı ya da açık olatak alıyoruz. Ambalajlı/paketli aldığımız peynirleri yoğurtta olduğu gibi etrafını temizleyerek paketiyle saklayabiliriz. Açık  olarak aldıysak sıkı kapaklı bir saklama kabında dolaba koymalıyız.

Bu kaplarla peynirlerin havayla temaz edererek kuruyup küflenmesi engellenir. Kaşar peyniri buzdolabı poşetlerine sararak bekletiyorum. Yine hava almasını engellemis oluyorum. Hatta eğer aldığınız kaşar peyniri çoksa ve dolapta küflemeye başlayacağını anladıysanız şöyle uapabilirsiniz: Kullanacağınız kadar peynir dilimleri kesip buzdolabı poşetine koyun ve dolabınızım dondurucu kısmına yerleştirin. Kullanmak istediğinizde taze, kurumamış ve küflenmemiş peynirleriniz olacaktır.

  • Yumurta
Yumurtalar kesinlikle yıkanmadan dolaba konulmalıdır.  Çünkü nem bakterilerin çoğalmasına olanak sağlar. Ayrıca yumurta kabuğu suyu içine geçireceğinden bozulmasına neden olur. Diğer gıdalara temas etmeyecek şekilde kapktaki yumurtalığa yerleştirmek yeterlidir.
  • Sebze ve meyveler
Bazı sebzeler dolapta bazıları ise dışarda muhafaza edilmelidir. Örneğin patates, soğan, elma, portakal, mandalina gibi gıdaları buzdolabına koymayız. Bunlat serin bir yerde bekletilir. Eğer varsa balkonunuza patates ve soğan için sepetler alabilirsiniz. Topraklı ve tozlu olacağından sepetin icerisine yerlestireceğiniz bir kılıf daha temiz bir saklama sağlayacaktır. Dolap dışında muhafaza edilen meyveleri de sebzelikte veya uygun plastik kaplara yerleştirebilirsiniz. Burada dikkat edilemsi gereken aynı tür gıdaların birarada olmasıdır. Her ürün ayrı kaplara alınmalıdır. Çünkü  birbirinin bozulmasına neden olabilirler. Buzdolabına koyduğumuz gıdalar fasulye, barbunya, kıvırcık, domates, salatalık gibi ürünlerdir. Ben buzdolabına yerleştirirken pazar poşetlerinden kesinlikle çıkartıyorum. Buzdolabım kurulurken teknik servisten öyle  demişlerdi. Mesela domatesleri ve salatalıkları kapaklı bir saklama kabına koyuorum.

Fasulye ve barbunyayı buzdolabı poşetlerine alıyorum. Kıvırcık salata aldığımızda genelde ıslak olur o yüzden onu ilk önce kuruması için bir kağıt üzerinde bekletiyorum. Sonra temiz bir kağıda sarıp yine buzdolabı posetine koyuyorum. Böylece daha uzun süre dayanıyorlar. Bir de yarım kalan limon, soğan gibi gıdalar oluyor. Bunları da aldığım  bu küçük  kaplara koyuyorum.

  • Etler
Genellikle et ve kıymanın kullanacağımızdan fazlasını dondurucuda bekletiriz. Ben kıymanın bir kısmını köftelik yoğuruyorum. Kızartmalık ya da yemeklik istediğim şekli verip poşetlere kullanacağım ölçüde yerleştiriyorum. Birbirlerine yapışmaması için poşete yassı bir şekilde koymalıyız. Poşetin havasını alarak bağlıyoum ve dondurucuya koyuyorum. Kıymanın bir kısmını da sade şekilde poşetlere koyuyorum ve yassı bir hal alması için biraz eziyorum. Böylece dondurucuda daha az yer kaplıyor. Et ve tavuk için de aynı şekilde kullanacağım kadar porsiyonlar halinde poşetliyorum. Çünkü  bir kez buzluktan çıkan bir gıdayı tekrar dondurmak sağlık  açısından çok zararlı. 
  • Yemekler
Yemekler genellikle dolapta küçük tencerelerde saklanır. Ben sadece zeytinyağlı yemekleri ısıtma gereği olmadığı için kapaklı borcamlarda veya porselen kaplarda saklıyorum.

Bunun dışında tüm yemekleri pişirdiğimiz tencereden daha ufak ama ısıtmaya dayanıklı tencerelerde bekletmeliyiz. Böylece dolabımızda fazla yer isgal etmemiş oluruz. Birçok kişinin de bildigi gibi kesinlikle plastik kaplarda yemek saklanmasını tavsiye etmem.

  • Kahvaltılıklar
Kahvaltılık olarak kapaklı kaplar seçmek en doğrusur. Kahvaltılık gıdalardan zeytin, peynir, tereyağı, salam, sosis gibileri buzdolabında saklanır. Bunları daha önce de söylediğim gibi hava almayacak şekilde saklamak gerekir. Hatta ben her kahvaltı için yetecek kadar miktarlarda sofraya koyuyorum. Mesela zeytini çok büyük bir kaseye koymuyorum. Az miktarda her sabah tazeliyorum. Hafta içi çalışanlar için  de şöyle bir tavsiyem var: Pazar sabahı kahvaltılık tabağında kalan zeytinleri yerine boşaltıyorum. Aynı şeyi peynir, salam gibi dolapta saklanan tüm gıdalar için yapıyorum. Kısacası pazar sabah kahvaltısı bitince tüm kapları boşaltıyorum. Böylece kalan parçalar hafta boyu kuruyup tadı bozulmuyor ve daha lezzetli kahvaltı yapabiliyoruz. 
  • Diğer 
Buzdolabımızda bunlar dışında  margarin, tereyağı, içecek, ketçap ve mayonez gibi gıdalar bulunur. Ambalajlı ürünler o halde saklanır ve son kullanma tarihini kontrol edebilirsiniz.  Ancak margarin ve tereyağı gibi kağıt ambalajlı ürünleri ben kaplara almayı tercih ediyorum. Bunun için bitmiş dondurma kapları çok kullanışlı oluyor:) Ama bu sefer de son kullanma tarihi kağıdıyla birlikte çöpe gidiyor. Bunun için size tavsiyem ürünün son kullnma tarihini kabın üzerine bir etiketle veya bantla yapıştırmanız. Böylece gıdanın kullanım süresini kaybetmemiş olursunuz :)

Hepinize bol lezzetli ve bol sağlıklı günler...

SON KULLANMA TARİHİ VE HİJYEN SAĞLIK İÇİN ÇOK ÖNEMLİDİR. HERŞEYDEN ÖNCE BUZDOLABIMIZI TEMİZ TUTMALIYIZ. BUNUN İÇİN DE İÇERİSİNE YERLEŞTİRDİGİMİZ HERŞEYİN TEMİZ OLMASI GEREK. VE SON KULLANMA TARİHİNİ SAKIN İHMAL ETMEYELİM.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder